уторак, 12. новембар 2013.

MEGA BELINA 14X6


U zadnje vreme (poslednjih 3-4 godine) pojavilo se neslužbeno takmičenje u disciplini "Ko će sastaviti ukrštenicu sa većom belinom". Tu prednjače izvanredni Novo Zekić, nepredvidivi Rešad Besničanin, Mandrak naše enigmatike Mladen Marković, tihi i nenametljivi Sreten Perić.... pa malo i ja da se uključim u to takmičenje, bez nekih pretenzija da budem kolovođa, to jest na čelu.
Ovde Vam predstavljam ukrštenicu sa belinom 14x6, koja je po mojim saznanjima prva belina takve veličine u srpskoj enigmatici (ukoliko neko ima neko drugo saznanje može to ovde da dopuni), a u susednoj Hrvatskoj belinu ove veličine objavio je Željko Jozić, s tim što je on poređao 6 reči od 14 slova jednu do druge i zasad je ta njegova belina uspešnija od ove (možda nije bolja po izboru reči), ali zbog činjenice da su dugačke reči sve iste dužine jeste.
Inače ovu ukrštenicu sam sastavio pomoću štapa i kanapa, kao i svi ostali enigmati, samo što su moji štap i kanap malo duži od ostalih štapova i kanapa.
                                                                                                                            Mile Janković
Ukrštenica u PDF

14 коментара:

Анониман је рекао...

ŠTA SU ŠTAP I KANAP, ČUDO JEDNO. TU PRIČU SAM (KOLIKO JE MENI POZNATO)POKRENUO JA. VIDEVŠI KOLIKO RADIM (JOŠ DOK SAM UREDJIVAO ČASOPISE KOD MANDIĆA), MILUNOVIĆ ME JEDNOM U NIŠU UPITA: SALE, KAKO STIGNEŠ DA OVOLIKO URADIŠ? PA, REKOH MU, STIŽEM-UZ POMOĆ ŠTAPA I KANAPA. OVAJ JE TO PRENEO SVOM KUMU CVETKOVIĆU, A OVAJ, KAKO JE VEĆ GLAGOLJIV, POČEO JE PRIČU DA ŠIRI NA SVE STRANE... BRAVO. SAŠA ČOLAKOVIĆ

Mandrak је рекао...

Toliko si se namučio, da nemam srca da te ostavim bez komentara (a i mogao bi da pomisliš da sam ostao bez teksta).

Ako si zadovoljan ovom skalamerijom (a očigledno jesi, čim si je ovako pompezno i nadobudno predstavio), ne znam ima li smisla nalaziti joj mane i rušiti ti Sneška... Ipak, moraću da budem iskren.

Što biste ti i tvoj potrčko rekli: da sam ja urednik, ovo ne bi moglo da prođe ni pod naslovom "masturbacija". Da li si sastavljao uz pomoć štapa i kanapa, uz pomoć vudu magije, ili na bazi svog opšteg znanja i obrazovanja - nije naročito bitno. Bitno je da ne valja (bez sve šale, napisao bih da je dobra, vrlo dobra, super, vrh, top... da jeste tako).

1. Belina ti je nerešiva.
- Od 20 pojmova, svega je 9 poznato i odgonetljivo (to je manje i od 50 %, a ja objavljujem samo kada je rešivost veća od 90 %).
- Od ovih nepoznatih pojmova, 5 je potpuno nepoznato i nepotrebno (naročito ovaj "tematski").
- "Olupina Meri Dir" je pesnički slobodan naslov (film smo, inače, gledali pod imenom "Olupina broda Meri Dir").
- Visprena, ali neispravna sintagma "gledati na crne naočare" u korektnoj verziji ima drugačiji predlog (kroz).
- Ne znam gde si našao izraz "Ni viri, ni piri" (moguće je da postoji, ali sa drugačijim redosledom),
itd.

2. Gde su ti one silne suglasničke i samoglasničke grupe, koje tako moćno "šetaju" kroz kompjuterske beline (i u koje se kuneš)? U tvojim radovima od pre 25 godina se vrlo jasno vidi da si bduduk za prelome, a evo još jednog dokaza. Ni Rešad, ni Zekić, ni Perić, ni ja (...) nikada ne bismo napravili ovako jeftinu i neuku belinu, koja pride nema gotovo nijedan prelom (sem ovog r), čak ni za svoju dušu. Očigledno si spavao na času: ne obara se rekord po svaku cenu. Treba imati nivo. (Izvoli, uzmi bilo koju moju belinu tog tipa, i videćeš da je: a) savršeno rešiva, i b) retko je bez preloma... osim kad mi je tematski pojam takav... npr. Borivoje Bora Todorović isl.).

3. Imaš 3 manje-više nepoznata filma, i to jedan ispod drugog. To se, Jankoviću, tako ne radi (i da znaš za drugi put: onomad upokojena gospođa Bernadet je nosila prezime Lafon).

Ima tu još dosta materijala za analizu, ali već sam se smorio. Zamorna ti je ukrštenica, časna reč (20 minuta sam raspetljavao belinu, ostatak me ne zanima).

Probaj opet, i budi realniji. Ovde ništa nisi uradio.

Миле Јанковић је рекао...

Nisam ni očekivao da budeš impresioniran, sastavi ti belinu 14x6 ako možeš, upotrebi bilo koje hoćeš reči, ovakvu veliku belinu nećeš nikada sastaviti.
Gledati na crne naočare - rečnik SANU, pod naočare
Ni viri ni piri - rečnik SANU, pod viriti.

Mandrak је рекао...

Čak i kada bismo se šalili, pa uvažili tu tvoju sklepanu konstrukciju - nisi oborio rekord (ni Životin, a kamoli neki ozbiljan).

Da te podestim da rekord držimo Besničanin i ja: 24 x 4 = 96 :)
(i jedan i drugi rad su najpre prošli kroz ruke raspopa, a to znači da su analizirani do tankih creva. Inače, ti kod njega ne bi mogao da objaviš ni 6 x 6 u originalu).

Uzgred, ima svega i svačega u rečniku SANU. Enigmata treba da ima lični filter i da stvara u duhu (a ne po slovu) jezika.

Анониман је рекао...

Kod ovakvih radova, bitno je da nema izmisljanja pojmova u cilju stvaranja beline.Da vidimo da neko pokusa i sastavi resiviju. Tesko ce to ici. Ogromna je ovo povrsina. NN

Rešad Besničanin је рекао...

Миле, помињеш састав Жељка Јозића у којем је поређао шест појмова од 14 слова једну поред друге тзв.молерај.
Вероватно не купујеш "Енигму" јер би у супротном знао да сам и ја направио исту тајву белину, дакле 14x6 (изашла је у броју 2369. од првог јуна ове године).
Укрштеница има (мој) наслов РЕКОРДНА БЕЛИНА а у попратном уводу редакције пише:
Ово је прва укрштеница у српској енигматици са импозантном белином 6x14. Уочљива је изузетна ауторска инвентивност, а рад је прожет лепим синтагмама и великом проходношћу!

Миле Јанковић је рекао...

Nisam znao za taj podatak, ako hoćeš skeniraj je, ili mi pošalji u vordu pa mogu da je stavim na blog.

Rešad Besničanin је рекао...

Važi Mile, poslaću ti je kompletnu!

Анониман је рекао...

Cestitke Miletu, bjelina je impresivna, zapazih odsustvo dvoslova, prisustvo slijepih polja… nisam uspio rijeshiti znacajan dio, ako bih objavljivao ovakav rad svakako bih dao rjeshenja u istom broju jer respekt koji rad zasluzuje ostaje nekako narushen nerijeshenim poljima. Napisah vec da ovakvi radovi predstavljaju kategoriju za sebe. Skromnija rjeshivost i jednostavnija struktura uvrstenih pojmova ce pocesto biti cijena ogromnih bjelina. Sve to ima smisla jer se ne moze sve imati, a ovakva dostignuca jesu ilustracija cuda zvanog jezik i onog sto zovemo motiv ili ambicija. Muka je ovo napraviti, u svakoj varijanti kad je rijech o raspolozivim alatima. Porediti ovakve radove je delikatan posao, mozda, posto se i pochelo od brojeva (dimenzije bjelina) ima smisla bash sve pretvoriti u brojeve (prosjecna duzina, broj skupina, broj nepoznatih pojmova jeste subjektivna kategorija ali se moze i tome doskochiti, broj slijepih polja, broj dvoslova i sl). Mozemo govoriti i o ukupnom dojmu. Pored toga, ako govorimo o takmichenju, bilo bi lijepo kad bi i format radova bio isti.
Nije tajna da nisam pristalica insistiranja na bjelinama ili insistiranja na bilo chemu (samo imenice, simetrija, poznatost uvrstenih pojmova do banalnosti i sl), kao autor i urednik pokushavao sam traziti nekakav balans. Srecom nismo svi isti pa imamo raznovrsnost stilova, autorskih i urednickih, ne treba zaboraviti i na graficki dio gdje postoje znacajne razlike (u ovom radu kruzici koji oznacavaju tematski pojam mi smetaju jer narushavaju bjelost bjeline).
Hajro

Миле Јанковић је рекао...

Hvala Hajro na čestitkama, koje i nisu potrebne, jer moja zasluga je ovde recimo 5-10%. Znaš i sam da sam proces kreiranja ukrštenica predstavio na Adnanom blogu, mada se ovde procedura malo razlikuje, ima mnogo više "rmbanja".
Sam tok sastavljanja je krenuo sasvim slučajno, naime tražio sam na internetu reč TAKARANI. i nađoh oblast u Boliviji, i tu iz čiste radoznalosti ukucam u pretraživač KARANI, i odmah prvi pojam koji je pronađen bio je VIPARITA KARANI. Kako nisam znao šta taj pojam znači, ulaskom na sajt vidim da je to jedan stav u jogi, i u tom trenutku primetim da su slova te sintagme vrlo pogodna za sastavljanje neke velike beline 14xnešto. Dalji postupak je bio da sam upisao u mrežu taj pojam i zaokružio belinu 14x6, i posle 4 sata i 38 minuta ispala je belina, sve vodoravne reči su ostale kako je program izbacio, dok su uspravne prepravljane, a bila je potraga i za pojmom ZONOP ili NONOP.
Sada se postavlja pitanje da li su ovakvi radovi potrebni? Po meni jesu, jer to može da bude promocija svega šta se iz ovih naših jezika može napraviti ukrštanjem slova. Naravno da ima i protivnika kojima ovo smeta, ali ja se na to mnogo ne obazirem, i ako opet nešto slično sastavim predstaviću ga na blogu.

Evo i rešenja: TRAKTOR, UZENGIJA, RADO, KAKTUSI, Z, R, UTVRĐENO, BAL, APS, SN, BUNAR, N, SOĆO, TIB, R, RABIN, TIR, KAPO, SAK, ZONOP, J, LAKONOGA PARADA, U, OLUPINA MERI DIR, GUSAREVA VERENICA, J, AMERIKANIZOVATI, AGA, U, VIPARITA KARANI, MORA, GLEDATI NA CRNE NAOČARE, OI, A, ENO, AIS, ONIL, JP, ZNO, ORI, NIN, POK, BELPO, AKRAP, PRUŽITI RUKU, AFA, POBRATI, MEO, GEPEK, URT, AVIOKARTE, NAISUS, PTUJ, DISKOPIRAT, M, T, ANKETE.

Анониман је рекао...

Cestitah potpisanom. Ima li smisla, naravno da ima, kao sto rekoh - jezik jeste cudo i ovo je jedna od varijanti, iskreno meni ne previshe zanimljiva, no nisam protivnik, naprotiv, srecom nismo svi isti, bilo bi dosadno.
Siguran sam da ti ne bi napunio stampano izdanje ovakvim radovima i ochekivao profitabilnost. Enigmatika iliti zagonetastvo je proces od zagonetke do rjeshenja, dakle rjeshivost, uzitak, nesto novih saznanja je sustina.
O potpisu - kako bi bilo potpisati ime plus "and Comp".
Hajro bez Comp.

Анониман је рекао...

Taman htedoh da pohvalim MIleta, kad on sam priznade da je ipak komp bio u glavnoj ulozi. No, bez obzira na sve drugo i neke manjkavosti, koje je primetio Mandraković, ovo je dobar pokušaj obaranja rekorda. Rad je izvukla slika, bez koje bi belina bila previše izolovana.
Lozničanin

Анониман је рекао...

Nema ga Andrak! Neće mašina još da mu izbaci 14x6. J.J.J.

Mandrak је рекао...

Imam mali poklon za tebe, čika Mile. Svrati do mog bloga (a povedi i ovog anonimusa). :)