субота, 4. август 2018.

"ENIGMATSKI BISER" IZ NOVOSTI ENIGME

Nedavno je Dragan Lojanica na sajtu ESS-a objavio dva enigmatska bisera (po njemu) koji su objavljeni u Novosti Enigmi br.2429 i 2430.
Evo kako izgleda to što je na sajtu ESS-a objavio Dragan Lojanica.
Da bih mogao nešto da kažem o ovoj skandinavci morao sam prvo da je rešim.
Evo rešene skandinavke. 
Novosti Enigma 2430, 01.07.2018.

Poznato je da svaki enigmata ima neki svoj kriterijum vrednovanja ukrštenica, ali pošto je na sajtu Novosti Enigme objavljeno uputstvo za sastavljanje svih vrsta enigmatskih radova, ovom prilikom i ja ću da ga koristim pri analizi ove skandinavke.
Evo jednog dela tih pravila koje su napisali urednici Novosti Enigme.
Prvo što se odmah vidi je katastrofalan opis pojma ILOK, naime opisano je kao "mesto u Bačkoj"???.
Bravo urednici, sada sam nešto i naučio kako da ILOK opišem u dva reda.

Odmah u oči upadaju dve skraćenice, TNS i RPG.
Prva skraćenica TNS opisana je kao "TUNGSTEN". Pošto znam da je drugi naziv za hemijski elemenat volfram upravo tungsten, pogledao sam na internetu da li postoji ta skraćenica za "Tungsten".
Na engleskoj vikipediji nađoh skraćenicu TNS sa čak 20 značenja, ali sam se ja zadržao na jednoj, i to "Tungsten (Cantung) Airport".
Ulaskom da dotičnu stranicu, vidi se da je to skraćenica Aerodroma koji se nalazi u Kanadi gde se nalazi rudnik volframa. Sam aerodrom se koristi za potrebe samog rudnika, a pista mu je od šljake, dakle nikakav veliki komercijalni aerodrom.

Imajući u vidu sve gore navedene podatke, ova skraćenica se nikako ne uklapa u pravilo br.1 - Engleske skraćenice od 3 slova. (MDR– Memory Dump Routine). Rad sa ovakvim pojmom ne može da se prihvati.
Ni ostalih 19 opisa skraćenice TNS nisu ništa bolje (prihvatljivije).

Skraćenica PRG, opisana kao "REPROGRAFIJA" može se svrstati po pravilo br.3 - Izmišljene skraćenice i skraćenice veće od tri slova.
Ovo možda i negde ima, pa bih molio urednike da svima nama kažu i sledeće skraćenice za npr. CINKOGRAFIJA, FOTOGRAFIJA, BIBLIOGRAFIJA i sl. jer onda i one bi trebalo da imaju skraćenicu.

Dolazimo i do 10. pravila koje su dali urenici Enigme
Upotreba hrvatskih reči. Ovo je osetljivo pitanje, ali pošto više nema srpskohrvatskog jezika, treba koristititi samo reči sa srpskog govornog područja. Međutim, pošto je dobar deo leksike i dalje isti, ovde se mora biti dosta tolerantan, ali reči tipa ČIMBENIK, OSUPNUT, UNATOČ, PROTESTIRATI, FIGA, NAZOČAN svakako ne dolaze u obzir.
Evo reč NEKOĆ, koje nema u jednotomnom rečniku Srpskog jezika MS iz 2011, godine, ponosno se šepuri u skandinavci. Verovatno se tako kaže u mestima gde žive urednici Enigme, kod mene u Novom Sadu se tako ne kaže.

Dalje mogu da kažem da je i pojam "MINI BLOK" dosta sumnjiv (opisano je kao "Deo školskog likovnog pribora").

Pojam "STAVREV" opisan je kao "Makedonski revolucionar, Mihailo". Naime dotični se zove MIHAIL, i diskutabilno je da li je makedonski ili bugarski, a diskutabilno je i da li je revolucionar. Za njega se ne zna ni kada se rodio, ni kada i kako je umro, ali se zna da je vršio oružane pljačke po Bugarskoj i da je bio jedan od atentatora na bugarskog premijera Stefana Stambolova.
Eto kako Vi opisujete pojmove, STAVREV se mogao opisati kao "makedonski fudbalski sudija, Aleksandar", "makedonski političar, Dragoljub (1932-2003), a na internetu ima i drugih ličnosti sa ovim prezimenom.

Dakle, daleko je ovo od enigmatskog bisera, može samo da bude po navodnicima.

Nisam se bavio opisima ostalih pojmova, ali ako neko želi može da vidi u pravilima šta se sve zahteva od saradnika, i kako je potrebno opisivati ukrštenice, pa možete da vidite da li se urednici pridržavaju tih pravila (moje je mišljenje da "NE", svako od njih radi po svome).

Evo gde možete videti pravila.
http://enigma.rs/wordpress/nova-uputstva-saradnicima-kako-praviti-radove-za-enigmu/

Opšti je zaključak da urednici koji sada uređuju Novosti Enigmu nisu dorasli tom zadatku. 

6 коментара:

Nedjeljko Nedić је рекао...

Premetaljka je odlična, ali križaljka naravno nije. Riječi u bjelini nisu obične i to je dobro dok je sve oko nje poprilično loše. RPG je ručni raketni bacač i to je sigurno najbolji opis. Ne mogu vjerovati da u novome broju NE nema bolje križaljke.

Миле Јанковић је рекао...

Nedjeljko,
ovo sam stavio samo zato što je na sajtu ESS-a objavljeno da je ova skandinavka "Enigmatski biser".
Novosti Enigma ima svoja pravila (koja u ovom slučaju nisu primenjena), koja su stavljena na sajt NE, i u njima se zabranjuje upotreba engleskih skraćenica, hrvatizama, izmišljenih skraćenica, imena odmila itd, opisi moraju biti opširniji itd, sve to možeš videti na sajtu NE.
Da Dragan Lojanica nije ovo stavio na sajt ESS-a ja ništa ne bih ni komentarisao, naravno da ima i boljih ukrštenica u Novosti Enigmi, ali ja nemam vremena da sada rešavam ukrštenice i da ih analiziram, a iako bi ih i analizirao morao bih to da uradim po njihovim pravilima.
Da na sajtu Novosti Enigme nema pravila za ukrštenice, ovoj skandinavci ne bih mogao ništa ni da zamerim (osim opisa za ILOK), mogu jednostavno (urednici) da kažu da se mogu koristiti sve reči koje su u njoj korišćene, jer za sve postoje opisi, izvori....

Nedjeljko Nedić је рекао...

Shvatio sam ja.

Dragan Dragoljevic је рекао...

Kao i svaki ambiciozan pokušaj čupave beline, i ovaj je kao posledicu doneo dve neželjene skraćenice, koje sam opisao najbolje što sam umeo s obzirom na manjak prostora. Nekoć je reč koja se pojavljuje i u ćiriličnim tekstovima u Politici i NIN-u. Tu sam mogao da stavim i NEMOĆ bez problema. Stavrev jeste revolucionar, nije ni prva ni poslednja osoba kojoj se neznaju podaci o rodjenju, atentator, pa šta? I Princip je. Ilok je moj kiks, jer sam ukrštenicu opisivao u kasnim večernjim satima.

Svakako sam više zagovornik ovakvih i sličnih pokušaja, nego monotone enigmatike, po cenu i da se pojavi više troslovnih skraćenica nego kod mene. U svakom slučaju, hvala na reklami, pa makar i negativnoj. :)

Zdravko је рекао...

Sve pohvale za autora križaljke što se javio i dao komentar na kritiku svog rada. Ne znam kakvu enigmatsku "prošlost" (čitaj: iskustvo) autor ima iza sebe, ali ova križaljka je sasvim solidna. Dvije troslovne kratice nisu baš sretan odabir (ipak, mogu se kvalitetnije opisati), ali u svrhu dobre bjeline 6 x 6 sa tri (3) tematske riječi, to se može tolerisati.

Nekoć se lako preinači u nemoć ili sl.. Nekoć je izgleda "više" hrv. riječ, mada ju je koristio i Andrić (vidi 6.-tomni rječnik). Dva Stavrev-a se nalaze u Makedonskoj enciklopediji, tako da ni to nije problem. Križaljka ima lijepe riječi i sintagme; zaglavlje, pravoumlje, kreativnost, Črna prst, govor tela, stražarnica, plava krv, Boka Juniors. Meni lično najviše smeta sintagma MINI BLOK. Ako pogledamo na internetu imamo školski mini blok (mala sveska), a imamo i mini blok kuhinje. Po mom mišljenju stavljanje te sintagme u križaljku je "nategnuto".

Dragan Dragoljević је рекао...

Da, TNS je inače i velški FK, dobro poznat svim kladioničarima, ali gledao sam da STAVREV bude što rešiviji. Kod RPG sam imao oskudicu sa prostorom jer sam imao samo dva reda na raspolaganju. :)