петак, 12. децембар 2014.

ELEKTRONSKI OBLIK ENIGMATSKIH ČASOPISA - Piramida br.1 - april 1991. (6)



    U aprilu 1991. godine na kioscima širom bivše Jugoslavije pojavio se prvi broj enigmatskog časopisa Piramida koji je izdao istoimeni enigmatski klub iz Novog Sada.
    To je ujedno bio i prvi enigmatski časopis koji je izdao EK "PIRAMIDA", da bi zaključno sa 31.12.2014. ukupno izašlo 1186 enigmatska časopisa, u početku u izdanju EK "Piramida, a kasnije u izdanju EN-PRESS-a (885 časopisa), a M&B-Commerce nije nasledio ni jedan časopis već su pokrenuti novi časopisi (331 časopis). Na ovaj broj treba dodati još i zajednička izdanja EK "Piramida" i Bine iz Banja Luke, i izdanja koja je nastavio "Skandi Press". Sve ukupno to je preko 1.500 enigmatskih časopisa.
    Da je svaki početak težak, potvrdio je i ovaj slučaj izdavanja prvog broja časopisa Piramida. Prvo je bio problem naći nekog ko će da uradi kompjutersku pripremu časopisa, u to vreme je bilo jako malo kompjutera (septembar 1990.), a još manje onih koji su znali to da rade. I tako našavši, jednog svog školskog druga iz srednje škole, počela je da se radi priprema. Međutim, prođe jedan mesec, pa drugi, pa treći, a priprema nikako da se završi, sve biće za nedelju dana, pa odugovlačenje, tako da sam na kraju odustao da mi on uradi pripremu, i nosim ga drugome (preporučio mi ga ovaj moj školski drug koji mi nije završio pripremu). Mada sam i ovde bio skeptik da će se to uspešno završiti, ipak se završi relativno brzo, za jedan mesec. Bili su i tu problemi, ne mogu velika slova, veliki razmak između redova, nema skener za slike (zato ima u časopisu malo slika), malo raznoraznih fontova, štampač rezolucije samo 300 tačaka itd. Ipak je tada tehnika bila mnogo zaostala u odnosu na sadašnje vreme.
    Međutim, tu nije bio kraj problemima. Pošto je časopis odštampan, (a kako u to vreme pojma nisam imao u vezi distribucije) a pre štampanja nisam ugovorio prodaju u distributivnim mrežama, došao je problem sa distribucijom časopisa. Politika nije htela da prodaje časopise ispod tiraža od 10.000 (a ukupan tiraž je bio 10.000), Dnevnik isto nije hteo da prodaje (samo su uzeli za grad Novi Sad), Štampa iz Beograda isto tako. Tako se časopis prodavao samo u mreži Borbe (cela Jugoslavija) i u mreži Foruma (Vojvodina).
    Kako je distribucija bila slabo odrađena, tako i prodaja nije bila dobra, prodalo se oko 3.300 primeraka. Naravno da to nije bilo dovoljno da bi mogli da nastavimo sa daljim izdavanje, samo za pripremu mi je traženo 20.000 dinara, inflacija je hvatala maha, novog novca za štampanje nismo imali, i tu je privremeno prekinuta izdavačka delatnost EK "Piramida", koja će se nastaviti tek u januaru 1995. godine, ali to je neka druga priča.

Kompletan broj Piramide br.1 možete preuzeti OVDE

2 коментара:

Rok Ban је рекао...

A ja mislio da je to raspis za novu Miletovu reviju (za staru nisam znao), pa se obradovah da je Mile pokrenuo reviju za sve saradnike sa
bogatim sadržajem. Kad ono ništa!

S. Čolaković је рекао...

Bez jakog razloga ne idem u podrum da "otpakujem" kutije sa časopisima koje sam odložio pre par meseci a u koje je stalo sve što sam objavio od 1983. god. Znači, moram po sećanju.
Ne sećam se prvog broja (i nemam ga). Ne znam ni u kom broju mi je izašao prvi rad (verovatno, vrlo brzo nakon nastavka izlaženja). List je koštao dva dinara (ili, pre toga, možda čak i jedan dinar). Znam da su tiraži rasli, i da su, u jednom momentu, bili nezamislivi za današnje vreme. Sećam se da su se razlikovali honorari (veći iznos je bio za skandinavke sa boljim i većim belinama). Ne znam kako je išlo sa štampanjem lista, naplatom, ali, Mile je uredno isplaćivao ono što se objavi.
Jedno godinu dana sam imao kiosk u to vreme i sećam se da su mi stizali paketi od Mileta sa novinama. Za časopis od 2 dinara, imao sam dinar po listu (50 posto). Nije se imalo para i, sećam se, Mile mi nekoliko puta reče-nije problem, ne moraš da žuriš sa plaćanjem. Pošalji kada imaš. Šta se sve dešavalo, voleo bih i ja pročitam u nekom od narednih postova. Tim pre jer sam u jednom (ne malom periodu) "sekao" svoje radove i nisam sačuvao brojne časopise (I Piramide, i neke druge listove). Sad mi je krivo, ali,... Bilo je puno sjajnih saradnika i dobre enigmatike.