петак, 24. октобар 2014.

ELEKTRONSKI OBLIK ENIGMATSKIH ČASOPISA - Džokerov Hik 119 - 1.7.1988. (1)

Pre jedno godinu - dve na blogu kod Adnana vodila se diskusija o prebacivanju enigmatskih časopisa, ili barem nekih njihovih delova (npr. izabranih i vrhunskih enigmatskih priloga) na digitalni oblik. Tada su se samo iskazivale ideje, i predlozi kako to da se radi, ali dalje od toga se nije odmaklo, to jest nemamo urađen ni jedan enigmatski časopis u elektronskom obliku koji bi bio dostupan svim ljubiteljima enigmatike.
Ja sam probao da uradim (skeniram) jedan časopis i evo nekih mojih zapažanja.
Pod 1. Potrebno je svaku stranu časopisa skenirati (ako je časopis u koloru, onda skeniranje da bude u koloru), ja sam ovo skenirao na 600 tačaka.
Pod 2. Posle skeniranja smanjio sam rezoluciju slike na 1000, a samim tim je i veličina svake slike smanjena na 400-500 kB, a da se kvalitet slike nije smanjio.
Pod 3. Zbog prebacivanja na neki besplatni server, spakovao sam sve slike pomoću WinRar-a u datoteku cbr. Inače datoteke cbr. i cbz. uobičajeno se koriste za stripove, i mogu se koristiti raznorazni čitači ovih datoteka. Ja sam Vam dole dao link sa kojeg možete skinuti "Sumatru", jedan od tih PDF čitača koji čita i cbr. datoteke.
Pod 4. Središnju skandinavku, morao sam da skeniram iz dva dela, pa da je posle spojim u jednu sliku (ovo zahteva malo više vremena).
Pod 5. Datoteku cbr. koju skinete, pomoću WinRar-a ili Zip7 možete lako raspakovati, pa tako dobiti svaku stranicu posebno kao sliku u jpg.

Možda ovo izgleda komplikovano, ali samo je bitno da se skeniraju stranice, ostalo je sve stvar kako kome odgovara koji oblik. Inače iz programa "Sumatra" sve se lako može odštampati (bilo koja strana).
Za početak bi bilo potrebno da oni koji poseduju neke brojeve starih časopisa, ili da sami skeniraju ili da te primerke daju nekome drugome ko bi to uradio. Naravno da je ovo mukotrpan posao, ali ako se udruži više kolega, nije tako ni nemoguće da u dogledno vreme imamo kakvu takvu arhivu enigmatskih časopisa.
Naravno da nije potrebno baš sve skenirati, možda samo neke najbolje radove iz pojedinih primeraka časopisa, ali to je sve stvar dogovora.
Dole ispod skandinavke dao sam linkove za skidanje programa Sumatra, Džokerov Hik 119 u cbr. formatu, i link za svaku stranicu posebno, ako se neko slabije snalazi u svemu ovome.



Sumatra PDF instalacija
Hik 119 u cbr formatu
Za one koji ne mogu da otvore zipovanu datoteku evo svake strane posebno
01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08-09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Klikom na bilo koji broj stranice, (osim 08-09, jer je ovo neki povećani A4 format) možete da vidite stranicu bez da je snimate na vaš računar.

5 коментара:

Анониман је рекао...

Lijepo iznenadjenje u subotnje jutro, hvala Mile na inicijativi, trudu i izboru.

Pisao sam (i govorio za nedavnog godisnjeg odmora) mnogo o nuznosti arhiviranja vrijednog u nashem enigmatskom izdavastvu. Nisu svi jednako entuzijasticni, skeptici govore "lijepo je to, ali nece biti nista od toga", ostali su optimisticniji, no generalno se svi slazemo oko toga.
Nema odustajanja, previshe je to vazno.

Kad je o HIK-u rijech koristim priliku da se evo i ovako javno zhvalim kolegama Radakovicu i Zivkovicu koji su mi, uz pomoc Mladena Markovica i Gojka Mandica, ustupili znachajan broj HIK-ova koje su imali. Svaka cast.

Kad se vec raspisah da dodam i cestitke organizatoru i pobjednicima na lijepom sastavljackom takmichenju (dva posta nize). Poseban je uspjeh to sto su svi zadovoljni, dokaz je to da mi enigmati nismo nemoguc svijet, tek treba odraditi stvari ozbiljno i dosljedno. Moji stavovi o stilovima i bjelinama su poznati, a dobro ih ilustrira i HIK. Ovaj broj je lijep primjer, nema tu velikih bjelina, raspored crnih polja je izbalansiran, sadrzaj (vjerujem) solidan, rjeshavachi su bili zadovoljni, prodaja je bila dobra. Napominjem da me nema u impresumu kao urednika jer sam istovremeno uredjivao i Orbis.

Hajro

Миле Јанковић је рекао...

Bojim se Hajro, da će ovo ipak ostati samo kao inicijativa, i ništa više. Ima tu mnogo posla da se skenira jedan časopis, i nešto baš i ne verujem da će biti dobrovoljaca za ovaj posao.

Анониман је рекао...

Skeniranje svih strana svih brojeva svih izdanja je ovaj cas nerealna ideja, a nema ni potrebe. Prikupiti i staviti na web nekakav izbor materijala koji bi predstavljao autore, izdanja, dogadjaje, enigmatske vrste, stilove i sl, bi bilo izvedivo i izuzetno vrijedno. Izgleda da josh nismo dobacili do tako ozbiljnog tretmana vlastitog rada. Mozda jednog dana.

Ovaj tvoj post je lijep primjer - nechiji rad, ideje, koncept, nekakva kreativnost, rekao bih chak i duh nekog vremena, pristup enigmatici, radovi nekolicine autora... je ozivljen u sjecanju starijih, ponudjen drugima. Ne ochekujem da je ovaj post svima zanimljiv kao meni, no rado bih vidio i druga izdanja, sve je to dio onog cemu smo posvetili veliki dio nashih zivota.
Hajro

Миле Јанковић је рекао...

Ja ću probati (koliko mi to vreme dozvoli) svakog petka posle radnog vremena (ili pred kraj) da skeniram po jedan primerak od raznoraznih enigmatskih časopisa (naravno ceo broj) kako bi svi enigmati imali uvid šta se nekad (i kako radilo). Verovatno ću ovog petka uzeti neki primerak Džokera ili Džepnog Džokera iz osamdesetih godina.

Анониман је рекао...

Super, od nechega treba pocheti. Ochekujem(o) i Dzepnu Krizaljku, Mozaik, Huper, Eureku, Enigmu ... pokushacu i ja nesto... mozda se josh neko pridruzi
Hajro